Kazán István Kamaraszínház vendégjátéka a Nemzeti Színházban 2024-2025

A Kazán István Kamaraszínház harmadik alkalommal vendégszerepelt a Nemzeti Színházban. A legutóbbi előadásról szóló interjúbeszélgetést olvashatják!
2025. április 15-én a Kazán István Kamaraszínház újabb vendégjátéka a Nemzeti Színházban.

Immár harmadik alkalommal mutatkozik be a Nemzeti Színház – Kaszás Attila termében a Kazán István Kamaraszínház. Erről beszélgetünk Kriszt László rendezővel.
- Egy kicsinyke kamaraszínház hogyan jut el a Nemzeti Színházba?
Egyrészt a kitartó több évtizedes szakmai munkának köszönhetően, amely sohasem az anyagi szempontokat, hanem a mindenkori színházat, annak egyetemes értékeit tekinti elsődlegesnek, másrészt Rosenfeld Dániel Imre menedzser úrnak, aki ugyancsak kitartó munkával próbálja eljuttatni a produkciókat mindenhova, ahol érdeklődés és/vagy igény mutatkozik rá.
- Miben tudná összefoglalni ezeket a színházi értékeket?
Amikor 2006-ban megalakult a Kazán István Kamaraszínház a Fészek Művészklubban, akkor azt tűztük ki célul, hogy a magyar és egyetemes színházi értékeket tekintjük mérvadónak, ezen belül is a keresztény és zsidó kultúrát, mint fundamentumot. Az első előadásunk: Sárdi Mária: Kislány a pokolban holokauszt monodráma volt 2006-ban, amellyel aztán 19 évvel később második alkalommal mutatkozhattunk be a Nemzeti Színházban és rögtön a második előadás volt anno Tadeusz Borowski: Auschwitzi Napló holokauszt monodráma, amellyel szintén immár második alkalommal leszünk a Nemzeti Színház Kaszás Attila Teremben.
- Ahogy olvastam a “Holokauszt 80″ emlékév jegyében.
Igen. Persze ehhez kellet az előző előadásaink nézői és szakmai sikere.
- Három részből áll a program!
15h-kor kezdődik maga a program a “Holokauszt 80″ emlékév jegyében. Egy tiszteletadó köszöntő, után következik az Auschwitzi Napló monodráma majd a gyászima az elhunytak emlékére. Az azt követő rövid szünet után 16h- kor az Ávinu Trió együttes “A túlélés dallamai” – autentikus zsidó liturgikus dalok programrész következik, majd folytatódik délután 18 órakor szintén egy köszöntővel, az utána kezdődő, Sárdi Mária: Kislány a pokolban holokauszt monodrámával majd a gyászimával zárul a félnapos holokauszt emlék előadássorozat.
- Miről szól az Auschwitzi Napló monodráma?
Tadeusz Borowski a lengyelek nagy írója volt, aki nem zsidó származása, hanem az illegális kommunista tevékenysége miatta kerül Auschwitzba, igy nem ment azonnal a gázkamrába, hanem szanitéc lett. Így élhette túl és igy számolhatott be az általa látott és átélt borzalmakról, amelyeket a „Kővilág” című novelláskötetben írt meg. A sors fintora, hogy Borowski 35 kilóra lefogyva, de túlélte koncentrációs tábort, majd 1951-ben öngyilkos lett, mivel csalódott a kommunizmusba, amely ugyan olyan elnyomó, zsarnoki rendszer volt számára, mint a nácizmus. Tragikus sors egy tragikus világban.
- Milyen zenei kuriózumra számíthatnak a nézők az AVINU zenekarnál?
Az Ávinu Trió 2008-ban alakult, amely egyedülálló módon ötvözi a komoly és könnyűzenét a hagyományos zsidó liturgikus dallamokat, imarészleteket, népdalokat és modern izraeli zenét.
Az együttesben a férfi (kántor) énekhangot 2-3 klasszikus hangszer: a harmonika, a hegedű és a zongora kíséri, de olykor kiegészül vagy felcserélődik klarinéttal, csellóval, hárfával, cimbalommal és más érdekes hangszerekkel. Elsődleges céljai közé sorolható mind a magyar, mind pedig a zsidó kultúrát és azon belül az ehhez kapcsolódó komplex zenei sokszínűséget népszerűsíti idehaza a Kárpát-medencében és nagyvilágban egyaránt.
- Miről szól a Kislány a pokolban monodráma?
Az előadás elején a néző, egy idillikus, két világháború közti polgári család mindennapjaiba kapcsolódik be, ahol egy kamaszlány írja a naplóját. Aztán ahogy a valóságban, úgy fordul egyre rosszabbra az ő és a családja sorsa. Auschwitzban döbbennek rá, hova kerültek. Családjából csak ő élte túl. Megrendítő naplódráma a vészkorszakról, és az embertelenségről. Sárdi Mária naplójából készült monodráma egy kislány életén keresztül mutatja be a 600 ezer magyar és 6 millió zsidó ember elhurcolását, emberi jogaiktól való megfosztását, elpusztítását.
- Milyen volt maga a próbafolyamat?
A háttérpróbák a Fészek Művészklubban voltak, de lehetőséget kaptunk a helyszínen is. Itt ragadom meg a lehetőséget, hogy megköszönjem a Nemzeti Szinház egész stábjának azt a segítséget, amely legutóbb és a mostani vendégjátékunkat kísérte.
- Ahogy végigolvastam a kamaraszínház szakmai múltját, abból kitűnt a fiatal nemzedékek megszólításának fontossága!
Az „Auschwitzi Napló” és a „Kislány a pokolban” monodrámák egyedülálló holokauszt monodrámák, amelyek bemutatják vészkorszak rémségeit, azokat a szörnyűségeket, amelyet mementóként kötelességünk fenntartani, s a fiatal generációkkal megismertetni.
- Kiket láthat a közönség?
Az „Auschwitzi Napló” monodrámában Kovács Molnár József színművészt láthatják, a „Kislány a pokolban” monodrámában pedig Dombrádi Alina színművésznőt lesz látható. Díszlet: Merenics Zsófia. Grafika-videó: Kárer László. Média Menedzser: Maximilan Kristóf, Producer: János Horváth. Az Ávinu Trióban közreműködnek: Rosenfeld Dániel Imre kántorművész, Asztalos Rita zongoraművész, Horváth József hegedűművész, Juhász Gergely klarinétművész.
. Köszönöm az interjút!
-

Kazán István Kamaraszínház új


Kazán István Kamaraszínház új2


Kazán István Kamaraszínház új3


Kazán István Kamaraszínház új4

Kapcsolat:
kazanistvankamaraszinhaz@gmail.com