AUSCHWITZI NAPLÓ holokauszt monodráma 2025

Ez a napló mindent elmond arról a világról, amelyben élnem kellett, s amelyről az utánam jövők remélem, csak olvasni fognak!

“Magyarországi holokauszt emléknap 2025. április 16.”
Kazán István Kamaraszínház bemutatja!

AUSCHWITZI NAPLÓ monodráma.
Író: Tadeusz Borowski
Közreműködik: Kovács Molnár József
Grafika: Pásztor Attila és Kárer László
Videó-vágás: Kárer László
Díszlet: Merenics Zsófia
Smink: Péterfy Bernadett
Művészeti menedzser: Rosenfeld Dániel Imre
dramaturg-rendező: Kriszt László
Producer: Maximilan Kristóf.
Co producer: János Horváth.
Következő időpont: 2025. Április. ……..
Következő helyszín: HAMAROSAN.

AUSCHWITZI NAPLÓ prológus.
“Azt mondták rólam, én csak egy holokauszt író vagyok. Csak Auschwitzról tudok naplókat írni. Pedig az életről írtam, arról az életről, ami nekem és nemzedékemnek jutott. Ebben a világban nem volt helye a másként gondolkodóknak, a cigányoknak, a jobboldaliaknak, a baloldaliaknak, a betegeknek, a  nőknek és gyerekeknek vagy is a gyengéknek, no és persze a zsidóknak. Fiatal voltam, mint oly sokan, kerestem a tudást, az emberséget, a szerelmet, de mindent elvettek tőlem, előbb a nácik, majd a kommunisták. Most már magam sem nem tudom, hogy Platónnak igaza volt e! Nem tudom, hogy létezik e olyan hely a földön, ahol a hozzám hasonlók élhetnek, de ha igen, akkor biztosan nem e világon van. Most hogy utam végéhez érkeztem, nem hagyok magam után semmi, csak egy Auschwitzi naplót. De ez a napló mindent elmond arról a világról, amelyben élnem kellett, s amelyről az utánam jövők remélem, csak olvasni fognak”!

Auschwitzi Napló 2024 november 18 plakát 1

Ávinu Trió bemutatkozás:
A 2008-ban alakult Ávinu Trió Magyarországon egyedülálló módon ötvözi a komoly és könnyűzenét a hagyományos zsidó liturgikus dallamokat, imarészleteket, népdalokat és modern izraeli zenét.  Az együttesben a férfi (kántor) énekhangot 2-3 klasszikus hangszer: a harmonika, a hegedű és a zongora kíséri, de olykor kiegészül vagy felcserélődik klarinéttal, csellóval, hárfával, cimbalommal és más érdekes hangszerekkel. Megismerkedhetünk továbbá az ősi zsidó hangszerrel, a Sófárral és annak több ezeréves történelmével. Az énekszámok többsége héber és magyar nyelven csendül fel, de ugyanakkor angol, illetve a már szinte feledésbe merült ladino és jiddis nyelven is hallható.
Elsődleges céljai közé sorolható mind a magyar, mind pedig a zsidó kultúrát és azon belül az ehhez kapcsolódó komplex zenei sokszínűséget népszerűsíteni hazánkban a Kárpát-medencében, külföldön egyaránt. Fontos szerepet kap a Holokauszt Soá előtti és az azt követő kántorművészet sokszínű, széleskörű megismertetése, és a kántorművészek emlékének ápolása egyaránt.

Avinu plakát 2024

Holokauszt 80 Auschwitzi Napló különszám új 2024 november


Auschwitzi Napló YouTube

Auschwitzi Napló-
“Holokauszt 80″
Kazán István Kamaraszínház vendégjátéka a Nemzeti Színházban.

Interjú Kriszt László rendezővel.Egy kicsinyke kamaraszínház hogyan jut el a Nemzeti Színházba?
Egyrészt a kitartó több évtizedes szakmai munkának köszönhetően, amely sohasem az anyagi szempontokat, hanem a mindenkori színházat, annak egyetemes értékeit tekinti elsődlegesnek, másrészt Rosenfeld Dániel Imre menedzser úrnak, aki ugyancsak kitartó munkával próbálja eljuttatni a produkciókat mindenhova, ahol érdeklődés és/vagy igény mutatkozik rá.
Miben tudná összefoglalni ezeket a színházi értékeket?
Amikor 2006-ban megalakult a Kazán István Kamaraszínház a Fészek Művészklubban, akkor azt tűztük ki célul, hogy a magyar és egyetemes színházi értékeket tekintjük mérvadónak, ezen belül is a keresztény és zsidó kultúrát, mint fundamentumot. Az első előadásunk: Sárdi Mária: Kislány a pokolban holokauszt monodráma volt 2006-ban, amellyel aztán 18 évvel később első alkalommal mutatkozhattunk be a Nemzeti Színházban és rögtön a második előadás volt anno Tadeusz Borowszki: Auschwitzi Napló holokauszt monodráma, amellyel pedig most jutottunk el a Nemzetibe.
Ahogy olvastam a “Holokauszt 80″ emlékév jegyében.
Igen. Persze ehhez kellet az előző előadásunk /Sárdi Mária: Kislány a pokolban/ szakmai sikere, igy másodszor is megkaptuk a lehetőséget a vendégjátékra.
Miről szól az Auschwitzi Napló monodráma?
Tadeusz Borowszki a lengyelek nagy írója volt, aki nem zsidó származása, hanem az illegális kommunista tevékenysége miatta kerül Auschwitzba, igy nem ment azonnal a gázkamrába, hanem szanitéc lett. Így élhette túl és igy számolhatott be az általa látott és átélt borzalmakról, amelyeket a „Kővilág” című novelláskötetben írt meg. A sor fintora, hogy Borowszki 35 kilóra lefogyva, de túlélte koncentrációs tábort, majd 1951-ben öngyilkos lett, mivel csalódott a kommunizmusba, amely ugyan olyan elnyomó, zsarnoki rendszer volt számára, mint a nácizmus. Tragikus sors egy tragikus világban.
Milyen volt maga a próbafolyamat?
A háttérpróbák a Fészek Művészklubban voltak, de lehetőséget kaptunk a helyszínen is. Itt ragadom meg a lehetőséget, hogy megköszönjem a Nemzeti Színház egész stábjának azt a mérhetetlen segítséget, amely legutóbb és a mostani vendégjátékunkat is kísérte.
Ahogy végigolvastam a kamaraszínház szakmai múltját, abból kitűnt a fiatal nemzedékek megszólításának fontossága!
Az „Auschwitzi Napló” egyedülálló holokauszt monodráma amely ironikus narratívában mutatja be a rémségeket, az iparilag létrehozott emberirtási gépezetet, azokat a szörnyűségeket, amelyet mementóként kötelességünk fenntartani, s a fiatal generációkkal megismertetni. Ezért tartjuk fontosnak a fiatalok reális tájékoztatását, nevelését az elmúlt évszázad világ égéséről.
Két részből áll a program!
18h-kor kezdődik maga a program, a “Holokauszt 80″ emlékév jegyében. Egy tiszteletadó köszöntő, majd gyászima és rögtön utána a monodráma. Az azt követő rövid szünet után pedig 19h- kor az Ávinu Trió együttes “A túlélés dallamai” – autentikus zsidó liturgikus dalok programrész következik. Az Ávinu Trió 2008-ban alakult, amely egyedülálló módon ötvözi a komoly és könnyűzenét a hagyományos zsidó liturgikus dallamokat, imarészleteket, népdalokat és modern izraeli zenét.
Kiket láthat a közönség?
A monodrámában Kovács Molnár József színművészt láthatjuk, díszlet: Merenics Zsófia, grafika-videó: Kárer László, smink: Péterfy Bernadett, producer: János Horváth az Ávinu Trióban pedig közreműködnek Rosenfeld Dániel Imre kántor, Asztalos Rita zongora, Horváth József hegedű, Schum József klarinét.
Akiket érdekel, hol tudnak meg még több részletet a kamaraszínházról?
A kamaraszínház honlapján: www.kazanistvankamaraszinhaz.huKöszönöm az interjút! Megjelent a Nemzeti Színház Hírek és Magazin oldalán valamint a fenomena.hu weboldalon.

Kapcsolat:
kazanistvankamaraszinhaz@gmail.com
Tell: +36702570999

Támogatók: NKA. Nemzeti Színház. Esti Hírlap. Gershwin Produkciós Iroda. Fészek Művészklub. Heti Tv. fenomena.hu restancia.hu

Auschwitzi Napló Nemzeti Szinház 2

Auschwitzi Napló Nemzeti Szinház 1

Auschwitzi Napló 4

Auschwitzi Napló 5
-