Abúzus/színpadi-film-világ “a folyamatos és rossz bánásmód, többféle, fajtája “

Az eredeti 26 oldalas, ezért e leirat rövidített és kivonatolt.

Ez az “esemény” történhet egy táncossal, egy színésszel egy statisztával szemben, esetleg a technikai és a segítő munkatársak kárára….
..tulajdonképpen bárkivel szemben! …és lehet, hogy furcsa, de esetleg a vezetővel szemben is!… Bárkivel! Kérdések sora és ezre mutathat rá, a jelenség “a 22-s csapdája” jellegére és mivoltára.
A könnyebbség okán töltsünk ki egy igen/nem válasszal működő “kérdéssort”! A kívánt válasz aláhúzandó!
Hogyan jelez a táncosnőnek, hogy ne ugorjon a partnere kezébe, mert baleset lesz belőle?
Üvöltve? ……………….igen/nem
 -
Hogyan ad utasítást egy 40 fős tánckarnak, miközben szól az élőzenekar?
Üvöltve?………………..igen/nem
 -
Hogyan fokozza a hatást, ha vad, energiától duzzadó, vehemens jelenetet állít be, s amikor egyben tudják próbálni és ugyancsak szól a zene, még fokozni kell az előadók energia-többlet-bedobását?
Üvöltve? ………………..igen/nem
 -
Összevész a produkció két főszereplője és magukból kikelve, artikulátlanul egymásnak esnek az összpróba, forgatás közepén, aminek üzemköltsége, 30.000-50.000 ezer Forint óránként, akkor hogyan állítja le őket?
Üvöltve?………………..igen/nem
 -
…és így tovább… …tehát ez a “fura világ, üzem közben”, egy speciális terület! Természetesen itt ketté válik az “abúzus” lehetőségének tere, színpad/ próbahelyiség/ forgatási helyszínre és a folyosói / öltözői területre. Tisztázandó! Még az is, hogy e szakterületre és felületre, csak is, kizárólag professzionális “kommandósokat” képeznek! Vigyázat! ….Abúz-terület! A színpadi/film-világ “kommandósai”, csak is a csúcs, vagyis az amerikai-szintűre képzett, másképpen, a Broadway-szintű zenés-színészek lehetnek!… …sport-nyelven, az olimpiai bajnok-aspiráns élsportolók. ….mindenki látott már kommandós-kiképzős filmet, akkor feltételezhető, hogy nem szükséges a folyamatot mozdulatról-mozdulatra definiálni és bemutatni?! …az is megvan mindenkinek, ahogyan a kiképző őrmester, érzékenyen és empatikusan, finom hangon búgva, udvariasságból, ….dagadó nyaki erekkel a kiképezendő “kopasz” fülecskéjébe “súgja” a tennivaló feladatát, s ezt türelmesen, addig ismétli, míg a delikvensnek már nincs gondja a toalettre való kijutás nehézségeivel…. Biztos hihetetlen, de Magyarországon is van, vagy volt, vagy külföldön dolgozik napjainkban is, ilyen magyar csúcsszínész, maximum nincsenek konkrét módon bereklámozva.
     Megkérdezték a Világ talán legkomolyabb balettművészét, Air-Barischnyikovot, hogyha újra kezdené, mi lenne a legszívesebben a színpad világában?  …azt válaszolta, hogy “Broadway-musicalszínész, mert az a színpadi szakmánk vitathatatlan csúcsa…”! Fénykorukban, ezek az előadók sokszor élsportolói szinten teljesítő emberek, mind a fizikai, mind a mentális, vagyis a koncentrációs képességek szintjén.
Úgy lehet e teljesítményt a legjobban érzékelni, ha elképzeljük, hogy három és fél percen keresztül ( eddig tart átlagban egy szóló szám ), 400-m-s síkfutást teljesítünk, 4x egymás után, tehát 1600 méteren át, természetesen teljes erőből, egyfolytában, és közben mosolyogva énekelünk, azt is teljes erőből…egyfolytában… …legtöbben ezt végig gondolva, már ülve, a gondolattól is elfáradnak azok közül, akiknek az a meglátása, hogy ez “nektek biztos nagyon könnyű, mert ti csak kijöttök a színpadra, csak ugrabugráltok és mosolyogtok, na és vicceseket mondtok, nagyon szép ruhákban!”… Ahaaa …?!?…
     A későbbi abúzus-csapdák, gondolati okozója a fogalmi összetévesztés!
….”mást gondoltam róla, hogy egy próba hogyan zajlik…”, “ááá…, nem hiszem hogy üvöltözni kell!”, vagy “biztos lehet másképpen is!”, ….
Aki a fentieket túlzásként, vagy jogtalan és felesleges “erőszakként”, tehát abúzusnak értékeli, annak a legnagyobb tisztelettel az a javaslat, hogy amennyiben még is ehhez a szakmához vonzódik, akkor csak is a műkedvelő, amatőr, vagy kortárs társulatoknál tegyen próbát, mert itt a professzionális oldalon, csak a kínlódás, a gyötrelem, a “megalázottság” érzéseit, a sikertelenség, a meg nem értettség fájdalmait, összefoglalva, magát az abúzust élheti meg, mint gyaníthatóan azt is, hogy így egészen biztosan, csak is ez juthat az osztályrészéül!…
…persze azon túl, hogy magát is, de ezzel még a professzionális résztvevőket is megkíméli, még egyszer leírandó, hogy….. ….megkíméli…., a későbbi “félreérthető”, tévesen abúzálásnak definiált helyzetektől, s annak a sajnálatos karakter- gyilkosságaitól, pro-kontra perektől…, kettévágott sorsoktól! …..mert sajnálatos módon, biztos, hogy ez lesz a vége!
     Rossz hír a nőkre és lányokra, vagyis a hölgyekre nézve, természetesen, vagy “hála Istennek?”, hogy ők is megérik a “pénzüket”!
Az elkövetett “abúzus-meccs”, a produkciós folyamatok idején, és annak a jelenlegi állása, 8:6 a hölgyek javára! …..és ez nem vicc! Vajon hány féle-fajta “kihívás”, vagyis abúzus éri a folyamatirányító hetero-férfiakat a produkciók készülte alatt? …ez egy külön, háromkötetes esemény-könyv-trilógia lenne, úgyhogy inkább hagyjuk!… …Talán két szó erről mégis csak leírható…..,  a mentségükre!… …..Karrier, érvényesülés.
Utóirat: E leirat semmilyen álságos formában sem takar és rejteget áldozat hibáztatást, továbbá senkit nem mentesít a jogtalan és indokolatlan abúzálás bűne alól!
-
Budapest. 2024. 07. 02.

Gajdos József rendező-koreográfus.