Zárt tárgyalás keresztmetszet

Egy Sartre dráma, amely morális tükröt tart a mindenkori ember elé!

Író: Jean-Paul Sartre
Ines: Gergely Zsófia
Estelle: Gunyecz Anna
Garcin: Illés Tamás
Szobainas: Kovács Domonkos
Grafika: Vég András
Kamera-vágás: Kárer László
Fotó: Telegdy István
dramaturg-rendező: Kriszt László
Producer: Ripli Zsuzsanna

Helyszín: Fészek Művészklub (Színházterem) 1073 Kertész utca 36.
Időpont: 2021. Július 3-án. 17h kezdéssel.
/Fészek klubtagoknak, meghívottaknak és a sajtó munkatársainak a belépés díjtalan/

Történet:
Három ember találkozik egy olyan szobába amelynek csak bejárata van, kijárata nincs. Mindhárman súlyos terheket hordoznak lelkükben. Találkozásuk felszínre hozza a múltban elkövetett bűneiket, egyben jó alkalom lenne azok megbánásra. “A bűn, maga a büntetés” Az ember, mindenhol ember, még a purgatóriumban is. Vajon sikerül elnyerni a megváltásukat? Egy Sartre dráma, amely morális tükröt tart a mindenkori ember elé!

Zart targyalas3-

Romlott lelkek a Zárt tárgyalás című Sartre drámában.
„egy kicsi színház is tud értékkel bíró előadást létrehozni”.
Beszélgetés az előadásról, és az átpolitizált színházi szakmáról.

Egy érdekfeszítő drámát mutat be a Kazán István Kamaraszínház 2021. Július 3-án, erről és a mindenkori színházról beszélgettünk egy hosszú-interjú keretében az előadás dramaturg-rendezőjével Kriszt Lászlóval.
- Mintha, mostanában ritkábban rendezne, vagy rosszul látom?
Az elmúlt években inkább az egyetemi tanulmányaimra fókuszáltam, s így kevés időm jutott a színházi rendezésekre, meg amúgy sem tolongtak a támogatók, s így csak idén szeptemberben fogtam ebbe a két darabba, amikor egyszerűen nem tudtam elmenni mellettük, mindegy hogy volt rá pénz, vagy nem. Ennek a két darabnak a bekerülési költségeit is például, mi adtuk össze.
- Beszéljünk az elsőről. Milyen okból vette elő ezt a Sartre drámát?
A darabot már rendeztem 2018-ban, de sajnos egyeztetési problémák miatt, nem tudtuk bemutatni, ez év tavasszal pedig bejött a járvány s azért nem volt mód belekezdeni a próbákba, csak most szeptemberben. Azt gondolom, Sartre e drámája mindig aktuális, hiszen olyan lélektani tükröt állít a mindenkori ember elé, amely megfontolásra érdemes, hiszen ki ne követne el bűnöket az életében! Ezek a bűnök pedig, ha akarjuk, ha nem, előbb-utóbb visszaköszönnek életünk bizonyos szakaszaiban, de legkésőbb halálunk közeledtével, egészen biztosan.
- A darab előzetesében olvastam, hogy a haláluk után, egy szobában találkoznak ezek a romlott lelkek!
Igen, mert ekkor már visszavonhatatlanul, megváltozhatatlanul, maguk mögött hagyták azt az életet, amit rosszul éltek vagy éppen kiéltek. Ahogy a Bibliában olvasható “És bevetik őket a tüzes kemencébe: ott lészen sírás és fogcsikorgatás” Sajnos az emberek többsége nem megéli, hanem kiéli az életét, ezért a bűneikkel való szembesülés elkerülhetetlen, de akkor már legtöbbször késő.
- Milyen gondolatokat közvetít a darab?
Túl azon, hogy érdekfeszítő, végig feszített tempót követ, így soha nem hagyja lankadni az irodalmi narratívát, nagyszerű egyéni alakításokat fog látni a közönség. A mondanivalója pedig tömören, „akkor éld meg az élet csodáját, akkor élj jól és helyesen, amikor megadatik, utána már késő”.
- Hol folytak a próbák, mert, hogy a legtöbb színház bezárt?
Habár a színházak bezártak, s ez így volt helyes ebben a járványhelyzetben, a kis létszámú próbák minden színházban tovább folytatódtak, természetesen a járványügyi szabályok betartásával. Nálunk (Fészek Művészklub) sem történt ez másként, annál is inkább mert már a járványügyi intézkedések előtt, szeptember elején elkezdtük próbálni a darabot, darabokat. Furcsa is volt szájmaszkban próbálni, sok mindent csak a legutolsó próba szakaszba tudtuk véglegesíteni, mert első volt a járványügyi szabályok betartása, az egészség védelme.
- Mondana valamit a szereplőkről?
Inés karaktere nagyon nehéz színészi kihívás elé állította a Gergely Zsófia színésznőt, de azt gondolom, hogy hihetetlen erős karakterként fog az előadásban jelen lenni. Az Estelle szerepét alakító Gunyecz Anna színésznő, egy újabb nagyszerű alakítással rukkol elő, a „Kislány a pokolban” holokauszt monodráma sikerre vitele után. A Garcint alakító Illés Tamás színművész, méltó partnere lesz a fent említett kolléganőknek, végül pedig egy kisebb szerepben (szobainas) lesz látható a fiatal (18 éves) Kovács Domonkos.  Ők lesznek azok a színészek, akik ezt a nehéz irodalmi narratívát élővé teszik, emberközelbe hozzák, hiszen a mindenkori színház egyik csodája az, hogy lehetővé teszi a nézőnek a karakterekkel való azonosulást, azok elfogadását, vagy elutasítását.
- Köszönöm az interjút! 

(Az interjú bővebb változata megjelent fenomena. hu kulturális weboldalon).

Kapcsolat: kazanistvankamaraszinhaz@gmail.com